Een gezonde geest in een gezond lichaam

Natuurgeneeskunde is de oorsprong van de hedendaagse westerse geneeskunde. Het is een geneeswijze die is gericht op het in balans brengen van de gehele mens. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat lichaam en geest zijn niet te scheiden zijn van elkaar en elkaar beïnvloeden. De behandelingen blijven dicht bij de natuur en je persoonlijke natuur, de mens wie jij bent.

Westerse principes

Bij Praktijk Goed Ontmoet werken we op een verantwoordelijke en veilige manier aan je gezondheid volgens Westerse natuurgeneeskundige principes in combinatie met Orthomoleculaire geneeskunde.

– Iriscopie
– Pols-, tong-, gelaat-, voet- en buikdiagnose
– Batchbloesemtherapie
– Voedingsadviezen
– Kruidengeneeskunde
– Supplementenadvies
– Detoxkuren

Constitutie: wie ben je?

iris

Je constitutie is je aangeboren geheel van lichamelijke en geestelijke eigenschappen. Het is je aanleg en de manier waarop je reageert op omstandigheden, situaties en mensen. Samen met je temperament, je natuurlijke gedrag vormt het je eigenheid. Bij geboorte is die eigenheid in evenwicht, maar dat kan tijdens je leven verstoord raken.
Door te eten, bewegen en te ontspannen volgens je constitutie en je temperament wordt je balans optimaal en effectief hersteld.

Iriscopie

We bepalen je constitutie en temperament via de oogdiagnose/ iriscopie. Daarmee wordt de  constitutie- en diathesebepaling gedaan, waarbij de werking, de defecten en de zwakheden van de organen in de iris  worden waargenomen. Niet exact, maar meestal wel in aanleg. Er zijn 4 constitutietypen:

1. De lymfatische constitutie:  aanleg voor stoornissen van de lymfeklieren, vochtige eczemen, slijmvliesaandoeningen.
  2. De hydrogene constitutie: aanleg voor reuma, ontstekingen, droge eczemen en dergelijke.
  3. De neurogene constitutie: aanleg voor alle mogelijke stoornissen van het zenuwstelsel, vanaf nervositeit tot astma, allergische aandoeningen.
  4. De haematogene of dyscrasieconstitutie: aanleg voor ziekten van het bloed en van de stofwisseling  in het algemeen.

Achtergrond: Hippocrates

Hippocrates legde de relatie al tussen gedrags- en lichaamskenmerken, smaak en ziektebeelden op basis van de humoraalpathologie. Zijn doel was niet om mensen in hokjes te plaatsen, maar om ieders eigenheid bepalend te laten zijn bij de behandeling van klachten.